Konkurranser på lokalradioen
Lokalradioene liker å ha spennende konkurranser. Konkurranser skaper engasjement hos lytterne, og dersom de skal ringe inn svaret, skapes det også kontakt mellom radiostasjonen og lytterne, slik at sendingene blir interaktive. Spørrekonkurranser er det vanligste, men det finnes også andre muligheter.
Ulike konkurranseformer
Radiobingo har blitt en suksess flere steder i landet. Dette spillet fungerer som vanlig Bingo, ved at lytterne kjøper et bingokort med tall på. Selve trekningen foregår på radioen, og lytterne sitter hjemme og fyller ut bingokortene etterhvert som tallene leses opp. Konkurransereglene finner man på nettet, eller man kan høre på radio når reglene leses opp. Spørrekonkurranser eller talentkonkurranser er andre konkurransekonsept som slår an. Noen konkurranser handler bare om rent hell. Av og til kan folk som har fødselsdag en bestemt måned sende inn navnet, og tilfeldige vinnere trekkes ut.
Varierte premier
Det trenger ikke å være pengegevinster. Av og til deles det ut opplevelser eller reiser i gevinst, som for eksempel et måltid på et lokalt spisested, billetter til konserter eller korte reiser. Lytterne kan også vinne gavekort på kosmetikk, klær, et par gode sko og lignende. Andre ganger deler radiostasjonen ut ulike produkter med radioens navn, som T-skjorter, caps, krus og penner. Det handler ikke alltid om premiens verdi, men om gleden ved å vinne noe. Premiene er som regel sponset av noen, slik at konkurransen også fungerer delvis som reklame for foretaket som har gitt premien. Da leses navnet på foretaket opp, ved at programlederen f.eks. sier «du kan vinne et gavekort fra …». Dermed tjener radiokanalen penger på konkurransen, selv om det er gratis for lytterne å delta.
Konkurranseglede
Alle liker å konkurrere, selv om det bare er for moro skyld. Det er gøy å bli trukket ut som vinner, eller klare å svare riktig på ulike spørsmål. Noen av lokalradiokonkurransene brukes til å gi penger til driften av lokalradioen, men det hender også at konkurransene støtter gode formål, eller at de bare arrangeres for å engasjere lytterne. Engasjerte lyttere kommer gjerne tilbake for å delta i nye konkurranser, i håp om at de skal vinne noe i neste runde.